Havenarbeiders stemmen voor staking: 'We moeten ze pijn gaan doen'
Stakingsacties in de Rotterdamse haven zijn maandagochtend een stap dichterbij gekomen. Een overgrote meerderheid van werknemers in de containersector gaf FNV Havens het mandaat het mandaat om acties op touw te zetten. In de avond is er een tweede bijeenkomst gepland voor de FNV-leden.
'We moeten ze pijn gaan doen', riep FNV-bestuurder Niek Stam aan het eind van de bijeenkomst, waar 400 werknemers in de containersector aanwezig waren. Daarmee bedoelde hij de werkgevers in de containeroverslag, waarvan ECT, APMT en RWG de grote drie zijn.
De massale steun voor acties - maandagochtend waren de tegenstemmers op een hand te tellen - betekent een verdere polarisatie in het geschil tussen werkgevers en werknemers bij de Rotterdamse containerterminals.
Overtolligheid
De onenigheid gaat over het voorkomen van overtolligheid als straks twee nieuwe containerterminals op de Tweede Maasvlakte volledig operationeel zijn. Deze twee terminals - van APMT en RWG - zijn in hoge mate geautomatiseerd en hebben minder mensen nodig dan de oudere terminals. Daar komt bij dat de nieuwe overslagterminals lading weghalen bij de andere twee terminals, waarvan ECT de grootste is.
Het somberste scenario gaat ervan uit dat er vanaf 2017 circa 700 banen verdwijnen. In totaal werken er ongeveer 4000 mensen in de Rotterdamse containeroverslag.
Baangarantie
Bestuurder Niek Stam van de FNV maakte maandagochtend korte metten met de voorstellen die de werkgevers hebben gedaan om overtolligheid te voorkomen. Stam bleef bij zijn belangrijkste eis: een baangarantie tot 2024 voor alle werknemers die op 1 januari dit jaar een vaste baan hadden bij een van de containeroverslagbedrijven. Verder wil hij een uitbreiding van het speciale beleid voor oudere werknemers.
De werkgevers hebben de baangarantie afgewezen als zijnde 'niet van deze tijd'. Hun tegenvoorstellen deed Stam echter af als 'te mager'. Ook hekelde hij het gedrag van de werkgevers, die zich volgens hem 'verschuilen achter het Havenbedrijf'.
Geen akkoord
Directievoorzitter Allard Castelein van Havenbedrijf Rotterdam (HbR) is voorzitter van het overleg, dat in april is begonnen. Tijdens de laatste bijeenkomst tussen werkgevers en bonden op 6 november kon geen akkoord worden bereikt. Sindsdien is er geen overleg meer geweest.
Opnieuw bleek maandag dat het wantrouwen van de werknemers jegens de werkgevers groot is. Ook HbR kreeg maandag veel kritiek te verduren. 'Het Havenbedrijf heeft de Tweede Maasvlakte laten aanleggen dus moet het ook opdraaien voor de gevolgen', benadrukte Stam nog maar eens.
Hij hekelde de houding van HbR. Zijn plannen kosten volgens hem €6,5 mln per jaar. 'Aan de containerrederijen geven ze jaarlijks wel €9 mln korting om de Rotterdamse haven aan te doen. En ze maken genoeg winst om dit te betalen.'
Kosten
HbR heeft eerder aangegeven wel voor een deel van de kosten van de werkgelegenheidsmaatregelen op te willen draaien, maar alleen als de containerterminals zelf ook een bijdrage leveren. Het is onduidelijk of en hoeveel zij willen bijdragen.
Als de FNV-leden maandagavond ook een mandaat geven voor acties, dan volgt er later deze week overleg van het actiecomité. Dat heeft aangegeven drie dagen in december en drie dagen in januari acties te willen voeren.
Actiebereidheid
Omdat slechts een deel van de werknemers in de containersector bij de bijeenkomsten aanwezig is, moet natuurlijk nog blijken of iedereen zal deelnemen aan eventuele stakingen of andersoortige acties. Bij vorige acties is gebleken dat niet alle werknemers actiebereid waren.
Stam benadrukte dat in ieder geval de werknemers bij alle terminals mee moeten doen. Hij opperde om eventueel toegangswegen tot de terminals te blokkeren, opdat ook werkwilligen de terminal niet of moeilijk kunnen bereiken.
Bron: Fd.nl