Skip to main content

Havencongres 2025

  • Lopertje: ja

 Logo FNV Havens

 

 

Het vijfde Havenwerkerscongres van FNV Havens:
koersvast en vooruitstrevend

Op woensdag 21 mei 2025 vond het vijfde Havenwerkerscongres van FNV Havens plaats. Het was een bijzondere dag waarop, in nauwe samenwerking met onze kaderleden uit verschillende subsectoren, het beleid voor de komende vier jaar is vastgesteld. FNV Havens is trots de enige vakbond binnen de FNV te zijn die haar koers democratisch laat bepalen door de eigen achterban. Het congres stond in het teken van de kracht van collectiviteit, technologische ontwikkelingen en de meerwaarde van het lidmaatschap van FNV Havens.

Wisseling van de wacht: nieuwe voorzitter Bruce Heezen
Het congres werd geopend door onze scheidende voorzitter Koen Keehnen. In zijn toespraak blikte hij terug op zes intensieve jaren, waarin belangrijke successen zijn geboekt. Koen droeg tijdens het congres de voorzittershamer over aan Bruce Heezen. Bruce, 34 jaar jong, is al ruim 15 jaar werkzaam in de haven en sinds 7 jaar actief als kaderlid binnen FNV. FNV Havens bedankt Koen voor zijn gedreven inzet en heet Bruce van harte welkom in zijn nieuwe rol.

Resultaten om trots op te zijn
Tijdens het congres werd stilgestaan bij enkele belangrijke mijlpalen van de afgelopen periode:

  • Eerder Stoppen Met Werken
    Vier jaar geleden was het motto van ons congres “Eerder Stoppen Met Werken” – een thema dat toen nog volop in ontwikkeling was, maar waarin FNV Havens al duidelijke plannen en modellen had uitgewerkt. Doel: havenwerkers met een zwaar beroep de mogelijkheid bieden om eerder met pensioen te gaan. Vanaf het begin was duidelijk dat dit geen gemakkelijke opgave zou worden. Er was stevige politieke druk nodig om beweging te krijgen in dit dossier. Dankzij onder andere de vasthoudendheid van FNV Havens, FNV Metaal en FNV Bouw is er uiteindelijk een mooi resultaat behaald. Wat dit traject bijzonder maakte, was de voortdurende betrokkenheid van onze achterban. Dit laat zien hoe vakbondswerk eruit hoort te zien: transparant, betrokken en gedragen door de leden zelf.
     
  • Pilot ‘Eigen broek ophouden’
    FNV Havens is van mening dat vakbondswerk in de haven het meest effectief is wanneer het op de werkvloer georganiseerd wordt. Daarom hebben wij ons jarenlang ingezet voor meer invloed en zeggenschap over ons eigen vakbondswerk binnen de havens. Deze inzet resulteerde in 2020 in een belangrijke stap: de start van de vijfjarige pilot ‘Eigen broek ophouden’, waarmee FNV Havens meer organisatorische en financiële autonomie binnen de FNV-structuur kreeg. Dankzij goed vakbondswerk, onder andere door onze kaderleden, hebben wij tijdens de looptijd van de pilot aangetoond dat deze aanpak werkt en zelfs uitstekende resultaten oplevert, waaronder een ledengroei van 13%. De pilot zal nu een structureel karakter krijgen binnen de FNV.
     
  • Kolenfonds
    Na jarenlang intensieve lobbywerk is in 2024 een doorbraak bereikt: de oprichting van de Stichting Mobiliteitscentra Kolenketens, die havenwerkers ondersteunt bij herplaatsing of compensatie in het kader van de energietransitie.
     
  • Internationale solidariteit
    De samenwerking met ITF-inspecteurs en de inzet voor zeevarenden heeft eind 2023 geleid tot een convenant met HES International. In dit convenant is vastgelegd dat schepen onder contract over een ITF-cao moeten beschikken.

Kunstmatige Intelligentie (AI): centraal thema van het congres
Tijdens het Havenwerkerscongres 2025 stond de opkomst van kunstmatige intelligentie (AI) en de gevolgen hiervan voor de werkvloer in de haven centraal. FNV Havens laat hiermee opnieuw zien dat zij vooroploopt in het signaleren van technologische ontwikkelingen en het behartigen van de belangen van havenwerkers.
In samenwerking met internationale havenvakbonden en de Internationale Transport Federatie (ITF), heeft FNV Havens onderzoek laten uitvoeren door de Erasmus Universiteit naar de impact van AI in de havens. De eerste resultaten werden tijdens het congres gepresenteerd.
Onze boodschap is duidelijk: technologie is geen doel op zich, maar moet in dienst staan van de werkenden. Geen AI zonder zeggenschap. De kennis en ervaring van havenwerkers vormen de basis waarop deze systemen worden gebouwd, en daar hoort een eerlijke beloning en duidelijke afspraken bij.
Om cao-onderhandelaars, zowel lokaal als internationaal, beter voor te bereiden, is een praktische toolkit ontwikkeld. Hiermee kunnen vakbonden sterke afspraken kunnen maken over automatisering. Deze toolkit kan via de button onderaan deze nieuwsbrief worden gedownload.
FNV Havens blijft de komende jaren volop inzetten op dit onderwerp. In het najaar starten wij een traject met onze kaderleden waarin we de onderzoeksresultaten bespreken, vertalen naar beleid en waar nodig ondersteunen met gerichte trainingen.

Internationale verbondenheid
Vakbondswerk kent geen landsgrenzen, vooral niet in de havensector die van nature internationaal is. Schepen, goederen en bedrijven bewegen zich over de wereld, en dat geldt ook voor de uitdagingen waarmee havenwerkers te maken krijgen. Internationale samenwerking tussen vakbonden is daarom essentieel. Alleen door wereldwijd de krachten te bundelen, kunnen we voorkomen dat werknemers tegen elkaar worden uitgespeeld en ervoor zorgen dat er eerlijke afspraken worden gemaakt over werk, veiligheid en beloning.

Tijdens het congres mochten wij met trots vakbondsvertegenwoordigers verwelkomen uit onder andere Australië en Duitsland, evenals van onze partners bij de Europese Transport Federatie (ETF) en de Internationale Transport Federatie (ITF). Hun aanwezigheid benadrukt opnieuw het belang van internationale solidariteit voor de effectieve bescherming van havenwerkers, zowel hier als elders ter wereld.

Samen maken wij de haven sterker
Het congres van 2025 markeert een krachtig begin van een nieuwe beleidsperiode. Wij danken al onze leden, in het bijzonder de kaderleden, voor hun niet-aflatende inzet en betrokkenheid. FNV Havens blijft ook de komende jaren strijden voor werkzekerheid, rechtvaardigheid en zeggenschap. Via deze link https://youtu.be/l1y-bz_whfk kun je een impressie van het congres bekijken.

Met strijdbare groet,
Mede namens het Sectorbestuur en het Haventeam

Bruce Heezen
Voorzitter FNV Havens

TOOLKIT AI

HAVENCAO-AFSPRAKEN ‘EERDER STOPPEN MET WERKEN’ ONAANGETAST DOOR NIEUWE RVU-AKKOORD

logo fnv

 


Beste leden,

Eindelijk is het zover. Er ligt een prima akkoord voor werknemers met zwaarwerk. In de havensector lopen wij al enkele jaren voorop met dit soort afspraken. Tijdens het 4e Nationaal Havenwerkers Congres van FNV Havens hadden wij de koers al uitgezet. En zijn wij koersvast gebleven.

Dankzij de inbreng van de sectoren waar zwaarwerk dagelijks aan de orde is, is voor de FNV-leden hard onderhandeld. Vanuit FNV Vervoer hebben Asmae Hajjari en Niek Stam de kar getrokken. Ook waren er bestuurders uit de sectoren Metaal en Bouw onderdeel van het onderhandelingsteam.

Onze eisen waren heel helder:

  • Een structurele regeling, zodat ook jongeren later eerder kunnen stoppen met werken;
  • Zwaarwerk wordt in de sector bepaald en niet in Den Haag;
  • Geen boete op zwaarwerk;
  • Geen begrenzing in aantallen (quota);
  • Geen inkomensgrens. Zwaarwerk is zwaarwerk ongeacht wat je verdient.

Het onderhandelingsresultaat houdt in:

  • Een structurele regeling voor werknemers met zwaarwerk;
  • Gerichtheid van zwaarwerk via een wegingsmodel of afkadering in de CAO. Deze moet objectief vastgesteld worden en per 3 jaar getoetst worden door externe deskundigheid;
  • Geen boete op zwaarwerk;
  • Geen begrenzing in aantallen. Indien er meer dan 15.000 werknemers per jaar erbij komen zal er gekeken worden of dit onvermijdbaar is;
  • Partijen kunnen een inkomensgrens afspreken. Zowel werkgevers in de havensector als de vakbonden hebben een afspraak over het zwaarwerkmodel wat door FNV Havens is opgesteld. Hier past geen inkomensgrens bij.

Binnenkort zal er overleg plaatsvinden tussen FNV Havens en de projectgroep vanuit de werkgevers om jullie meer uitvoerig te informeren.

Inmiddels komen de felicitaties binnen (ook van werkgevers) aan het adres van FNV Havens dat dit akkoord niet mogelijk zou zijn geweest als de sectoren vanuit FNV niet aan de landelijke onderhandelingstafel hadden gezeten. Dan was er waarschijnlijk een afspraak tot stand gebracht die onze afspraken in gevaar zou hebben gebracht.

Met vriendelijke groet,

Sectorbestuur FNV Havens

Havenwerkers van Rotterdam, sta op!

Zwaar werk. De haven gaat stil.logo fnv
FNV Havens kondigt een grootschalige werkonderbreking aan in de Rotterdamse haven, met steun van werkgevers.

 

Beste havenwerkers,

Na maanden overleg met VNO-NCW en de overheid over een regeling ‘eerder stoppen met werken’ voor werknemers met zware beroepen, ook wel de Regeling Vervroegd Uittreden (RVU) genoemd, is het duidelijk: met woorden komen we er niet, maar met daden wel. Het is daarom tijd voor actie. FNV Havens roept de leden op om op zaterdag 7 september 2024, tijdens de avond- en nachtdienst, het werk neer te leggen bij de onderstaande bedrijven . Deze staking, die plaatsvindt van 22:00 uur op zaterdag 7 september tot 02:00 uur op zondag 8 september, markeert de start van een reeks acties die in de tweede week van september in meerdere sectoren zullen plaatsvinden. De bedrijven waarmee FNV Havens cao -afspraken heeft gemaakt over eerder stoppen met werken voor zware beroepen, ondersteunen deze actie.

Handen af van onze afspraken over zwaar werk
De RVU-regeling biedt werknemers de mogelijkheid om eerder te stoppen met werken voordat zij de AOW-leeftijd bereiken. Dit is bedoeld voor mensen die zwaar werk verrichten, zoals veel van onze leden in de haven. Zoals jullie inmiddels weten hebben FNV Havens en werkgevers in de havensector in onder andere de containeroverslag, droge bulksector, controlesector, Roll on/Roll Off-sector en de sjorsector een unieke aanpak ontwikkeld in de cao's. Deze methode is gebaseerd op een zwaar werk-model dat de mate van fysiek zwaar werk op een objectieve manier weegt, rekening houdend met arbeidsomstandigheden, roosters en het aantal dienstjaren. Bovendien worden de kosten voor deze regeling volledig gedragen door de sector zelf, en zijn er per bedrijf duidelijke afspraken gemaakt in de cao’s, zonder financiële gevolgen voor de overheid.

Waarom gaat de haven stil?
De RVU-regeling is tijdelijk en loopt in 2025 af. Vóór die tijd moet er een structurele en verbeterde RVU-regeling komen die mensen met zwaar werk de mogelijkheid biedt eerder te stoppen met werken. Ondanks langdurige onderhandelingen krijgen we van VNO-NCW en de overheid nul op het rekest. Zij blijven onze afspraken blokkeren en ze dreigen met het opleggen van boetes. Dit is onacceptabel!
Als de overheid denkt dat er in Nederland geen zwaar werk is, moeten we hen de werkelijkheid laten zien. In de nacht van 7 op 8 september organiseren we een "feestje" om dit duidelijk te maken.

Geen tijd voor loze beloften!
Afgelopen week heeft de media bericht dat minister Van Hijum van Sociale Zaken na afloop van de wekelijkse ministerraad heeft meegedeeld dat het kabinet in gesprek wil gaan met vakbonden en werkgevers over een "vroegpensioenregeling" voor mensen met zware beroepen. De minister heeft van het kabinet een "mandaat" gekregen voor deze onderhandelingen, en een uitnodiging hiervoor "zal binnenkort de deur uitgaan", aldus zijn verklaring. Echter, het versturen van een uitnodiging is niet voldoende om onze acties op te schorten. Zolang onze eisen voor een structurele en ruimere regeling niet worden ingewilligd, zullen wij de druk verder blijven opvoeren. Het enkel roepen in de media dat er een mandaat is en dat we er wel uit zullen komen, is ontoereikend.

Havenwerkers in actie!
FNV Havens roept alle leden die werkzaam zijn bij de onderstaande bedrijven op om op zaterdag 7 september het werk neer te leggen van 22:00 uur tot 02:00 uur tot zondag 8 september en zich te verzamelen op het ECT-terrein (adres: Europaweg 875. Havennummer: 8200). FNV Havens heeft namelijk met deze bedrijven cao-afspraken over eerder stoppen met werken. Voor onze leden die vrij zijn of werkzaam zijn bij andere bedrijven en vrij zijn, geldt: kom naar de actie en versterk onze gelederen! Alleen samen kunnen we een sterk signaal afgeven aan VNO-NCW en Den Haag.

Wat kun je verwachten?
In de loop van deze week volgt een Woord van Orde (actie-instructie), waarin we de actie en het programma verder toelichten. Zorg ervoor dat je deze goed doorleest en voorbereid bent om deel te nemen aan deze actie. FNV Havens zorgt voor muziek, een hapje en een (alcoholvrij) drankje.
Tot ziens op het ECT-terrein op zaterdag 7 september! Samen laten we Nederland zien dat het ons menens is!

Met strijdbare groet,

Het Sectorbestuur van FNV Havens en Team Havens 

 

1Hutchison Ports ECT Delta en ECT Euromax, Hutchison Ports Delta II, APM MVII, RST, Matrans, ILS, EMO, EECV, EBS, OVET, MRT, P&O Ferries, Stena Line, DFDS.

Samen Voor Een Rechtvaardige Regeling Vervroegd Uittreden

  • Lopertje: ja

logo fnv

 

Beste leden,

Het is tijd om onze stem te laten horen en onze krachten te bundelen. Wij staan op een cruciaal moment in de strijd voor een rechtvaardige regeling voor vervroegd uittreden. De Regeling Vervroegd Uittreden (RVU) is van essentieel belang voor iedereen die zwaar werk verricht, maar de huidige boetevrijstelling is slechts een tijdelijke regeling die eind 2025 afloopt. Dat is simpelweg onaanvaardbaar. Het is van het grootste belang dat deze regeling blijft bestaan en zelfs wordt verbeterd.

Verstreken ultimatum
FNV Havens heeft altijd de noodzaak benadrukt van een structurele en ruimere regeling voor al onze leden die dag in dag uit zwaar werk verrichten. De afgelopen maanden heeft FNV Havens zich, samen met sectoren zoals Metaal en Bouw, herhaaldelijk ingezet om met VNO-NCW concrete afspraken te maken over een permanente regeling voor werknemers met zwaar werk. Helaas heeft de onwil van VNO-NCW ertoe geleid dat deze onderhandelingen zijn geklapt.
Hierop hebben wij ons tot minister Schouten gewend en uiteindelijk op 1 mei 2024 een ultimatum aan de politiek gesteld: uiterlijk dinsdag 14 mei 2024 moest er uitzicht zijn op een permanente, ruimere regeling voor zware beroepen. Helaas hebben we tot op heden geen bevredigend resultaat gezien.

Sectoren aan zet
Zoals jullie mogelijk via de pers hebben vernomen, hebben diverse sectoren aangekondigd acties te gaan voeren. FNV Havens heeft echter concrete afspraken gemaakt met een groot aantal werkgevers over een zwaarwerkmodel en de financiering van deze regeling per bedrijf. Daarom hebben wij de werkgevers uitgenodigd voor een belangrijke bijeenkomst op woensdag 19 juni 2024.

Tijdens deze bijeenkomst zullen we bespreken hoe wij de druk op Den Haag kunnen opvoeren om een structurele en verbeterde regeling voor werknemers met een zwaar beroep te realiseren. Wij willen graag horen wat de ideeën van de werkgevers hierover zijn, aangezien we in de cao’s hebben afgesproken gezamenlijk richting de landelijke politiek op te trekken om de fiscale regels voor deze regeling aan te passen. Aan deze bijeenkomst zullen ook leden van de Sectorraad Havens deelnemen.

Standpunt FNV Havens
Een ding moet helder zijn: FNV Havens zal niet accepteren dat het kabinet werknemers die zwaar werk verrichten in de havens, maar het niet kunnen volhouden tot de AOW-leeftijd, opzadelt met een boete als de vakbond en werkgevers samen tot een eerlijke oplossing zijn gekomen. Dat zou neerkomen op een verdienmodel op zwaar werk voor de overheid, en dat is volstrekt verwerpelijk.

Wij zullen jullie uiteraard informeren over de uitkomst van deze bijeenkomst en de vervolgstappen die we samen gaan nemen. Het is van het grootste belang dat we als één front optreden en laten zien dat we vastberaden zijn om een rechtvaardige en duurzame regeling te realiseren voor alle werknemers in de havens.

Samen staan we sterk en wij gaan deze strijd winnen!

Met strijdbare groet,

Koen Keehnen, voorzitter Sectorraad Havens
Niek Stam, vakbondsbestuurder FNV Havens
Asmae Hajjari, vakbondsbestuurder FNV Havens
John Klijn, vakbondsbestuurder FNV Havens
Chant van den Berg, vakbondsbestuurder FNV Havens
Nuri Alders, vakbondsbestuurder FNV Havens

Overeenstemming tussen a.s.r. en FNV Havens

Een korte terugblik

In oktober 2018 maakte Aegon bekend dat zij het voornemen heeft om met haar dochteronderneming OPTAS Pensioenen te fuseren. Alle deelnemers met een pensioenregeling bij OPTAS zijn hierover schriftelijk geïnformeerd.

  • Deelnemers met een Combi Mix-beleggingsfonds kregen de mededeling dat Aegon niet dezelfde beleggingen kon doen, maar dat ervoor gezorgd werd dat dit zo weinig mogelijk effect zou hebben. Voorts zou een bedrag van € 1,5 miljoen door Aegon in de beleggingsfondsen worden gestort vanwege de administratieve voordelen van de fusie voor Aegon.
  • Zowel FNV Havens als werkgevers hebben extern advies ingewonnen en daaruit bleek dat het na de fusie minder goed mogelijk was om in het buitenland ingehouden bronbelasting op dividend terug te halen. En meer belasting betekent een lager rendement voor de deelnemers.
  • Individuele werknemers, werkgevers en FNV Havens hebben hun bedenkingen tegen deze fusie bij DNB geuit en FNV Havens heeft op 11 december 2018 nog een mondelinge toelichting aan DNB verstrekt.
  • Ultimo maart 2019 mochten de deelnemers een brief ontvangen dat de fusie definitief doorgaat per 1 april 2019 en dat Aegon gezien de veranderingen in de beleggingsfondsen (en onder druk van FNV Havens) een storting gaat doen van € 5 miljoen.
  • Dit verhoogde bedrag wordt door deelnemers en FNV Havens als onvoldoende gezien en wat volgt is een lange juridische strijd met de advocaten van DNB en Aegon. Door de jaren zijn er updates op onze website onder ‘Nieuws’ geplaatst.

Overname Aegon Nederland door a.s.r.
Medio 2023 neemt a.s.r. Aegon Nederland over en dat geeft de mogelijkheid om met a.s.r. in gesprek te komen over dit onderwerp. Na diverse gesprekken wordt overeenstemming bereikt over het compenseren van het mogelijk fiscaal nadeel door de andere beleggingen.

Schikking tussen FNV Havens en Aegon
Het definitieve bedrag voor de schikking is uitgekomen op € 10,75 miljoen plus de € 1,5 miljoen, die Aegon beschikbaar had gesteld als synergievoordeel van de fusie.

Uitwerking compensatie
In de maand maart 2024 zijn er diverse besprekingen met a.s.r/Aegon geweest om te komen tot een zo evenwichtige mogelijke verdeling van de extra compensatie van € 7,25 miljoen.

  • In april 2019 is het eerste compensatiebedrag van € 5 miljoen verdeeld over de vijf Combi Mix-beleggingsfondsen. De verdeling is indertijd vermeld in de door de deelnemers ontvangen brief. Fonds 5 kreeg het hoogste bedrag gestort, omdat hierin de jongere deelnemers beleggen en dus het langst last hebben van het fiscale nadeel. De toenmalige storting deed de koers van de Fondsen stijgen.
  • Tussen 1 april 2019 en 1 april 2024 zijn een aantal deelnemers met pensioen gegaan en zij beleggen dus niet meer in de Optas Lifecycle. Deelnemers die in genoemde periode hun pensioen bij Aegon hebben ingekocht ontvangen in de maand juni 2024 naast de reguliere pensioenuitkering een éénmalige bruto uitkering van € 250. T.z.t. zal deze groep ook een brief ontvangen vanuit Aegon.
  • Per 15 april 2024 is de resterende compensatie van € 6,95 miljoen gestort in de Optas Lifecycle. De hoogte van de compensatie wordt door middel van een extra storting in de polis van de deelnemer gevoegd en belegt volgens het huidige verdeelplan in de polis. Iedere deelnemer met de Optas Lifecycle zal een brief van Aegon ontvangen met zijn persoonlijke (extra) compensatiebedrag en ziet dit bedrag als een extra storting vermeld staan in zijn portaal.
  • Goed te weten dat vanaf december 2023 de beheerkosten en de servicekosten in de Optas Lifecycle zijn verlaagd; zie de begin december verzonden brief van Aegon aan de betreffende deelnemers

Tot slot
Voor eventuele vragen kunt u contact opnemen met Aegon via telefoonnummer 050-582 79 01 of per e-mail naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

Rotterdam, 30 april 2024