Overheidsdiensten in de havensector
Beste mensen,
Op vrijdag 4 november 2016 is er een artikel in de media verschenen over de inzet van illegale werknemers in de haven. In dat artikel ben ik “geciteerd”. Daardoor is de indruk ontstaan dat FNV Havens van mening is dat arbeidsinspecteurs worden omgekocht teneinde illegale praktijken door de vingers te zien. Dit betreur ik.
De volgende toelichting van mijn kant is op zijn plaats:
De journalist heeft mij gevraagd of er in de haven sprake is van praktijken waarbij omkoping van overheidsfunctionarissen niet uitgesloten is. Ik heb geantwoord dat dit soort zaken ook in de havensector voorkomen. Ik heb toen verwezen naar de huidige situatie met betrekking tot de drugstransporten in de havensector, waarbij ook douaniers tegen de lamp zijn gelopen. Daarnaast zijn in het afgelopen jaar in Nederland ook politiemannen ontmaskerd, die fungeerden als mollen voor de onderwereld. Het is niet bij voorbaat uitgesloten dat hier ook in de havenomgeving sprake van is. Dat geldt natuurlijk ook voor functionarissen van andere diensten die belast zijn met wetshandhaving.
Wij plaatsen zo nu en dan vraagtekens bij het optreden van inspecteurs van I-SZW. Aanwijzingen voor omkoping hebben wij echter niet. Gelukkig niet. Wel blijft na hun optreden bij ons regelmatig de indruk bestaan dat zij werkgevers niet voor het hoofd willen stoten of wel heel snel het voordeel van de twijfel geven. Hierbij verwijs ik o.a. naar een uitspraak van het Gerechtshof Den Bosch van 8 maart 2016 over de inzet van zzp’ers ter vervanging van stakers bij een staking in Zeeland. De rechters oordeelden in deze langdurige kwestie dat er overduidelijk sprake was van stakingsbrekers, en dus een overtreding van de Waadi artikel 10. De inspectiedienst I-SZW had op grond van te gemakkelijk gedane aannames en te weinig onderzoek in deze zaak anders geoordeeld.
FNV Havens is van mening dat de capaciteit van de arbeidsinspectie moet worden uitgebreid, zodat meer tijd besteed kan worden aan preventie en handhaving (niet in de laatste plaats in de haven). Nu zijn inspecteurs een te groot deel van hun beschikbare tijd bezig met ongevalsonderzoek. Dat is het paard achter de wagen spannen.
Niek Stam