APMT MAASVLAKTE II en RWG geven het goede voorbeeld

Beste leden,
APMT MV II en RWG hebben het goed begrepen: wie investeert in terminals, moet ook investeren in zijn werknemers.
Dankzij de inzet en betrokkenheid van onze achterban bij APMT MV II is er een mooi cao-resultaat bereikt, met forse loonsverhogingen. Proficiat! RWG volgt dit goede voorbeeld en heeft vergelijkbare afspraken gemaakt voor hun medewerkers.
Helaas toont Hutchison al jaren andere prioriteiten te hebben: liever wordt er geld uitgekeerd aan aandeelhouders dan geïnvesteerd in hun eigen mensen. Dat is teleurstellend, maar zeker niet nieuw. Dit betekent dat er bij de volgende cao-onderhandelingen een flinke inhaalslag nodig zal zijn.
Nu de sjorders nog!
Voor de werknemers van MMS en ILS die niet sjorren, lijkt er ruimte te zijn voor een verhoging van 4% bovenop de APC per jaar. Voor degenen die ook het zware sjorwerk op de schepen uitvoeren, is dat echter simpelweg onvoldoende. Het wordt hoog tijd dat dit zware werk structureel beter wordt beloond. Bovendien is het sjorren fysiek zo belastend dat er serieus werk gemaakt moet worden van taakroulatie, om te voorkomen dat mensen omvallen of massaal voor alleen regiewerk kiezen. Doen we dat niet, dan dreigt er een tekort aan sjorders te ontstaan.
FNV Havens doet een dringend oproep aan rederijen en terminals: voorkom acties in de sjorsector
FNV Havens heeft herhaaldelijk benadrukt dat de huidige tarieven die terminals betalen aan sjorbedrijven volstrekt onvoldoende zijn. Terwijl rederijen recordwinsten boeken en terminaloperators honderden miljoenen investeren, dreigt het cruciale sjorwerk spaak te lopen. Containers worden straks niet meer vastgezet of losgegooid, niet omdat sjorders niet willen, maar omdat er simpelweg te weinig zijn.
Daarom roept FNV Havens alle betrokken partijen op om met elkaar om tafel te gaan en echte oplossingen te vinden. Blijven afspraken uit of weigeren partijen te praten, dan rest helaas nog maar één weg: acties.
Op 30 juli komen de leden van Matrans Marine Services bijeen, op 31 juli de leden van International Lashing Service. Het worden spannende maanden. Maar als sjorbedrijven, rederijen en terminaloperators samen met ons hun verantwoordelijkheid nemen, liggen er mooie kansen om dit probleem structureel op te lossen.
Met vriendelijke groet,
Haventeam FNV Havens
