Skip to main content

ECT gaat niet voldoen aan 'onrealistische eisen' personeel

13 januari 2025

logo fnv

 

NIEUWE ACTIES KWESTIE VAN TIJD

 

Beste leden,

ECT heeft aan de journalist van Nieuwsblad Transport laten weten dat ECT niet gaat voldoen aan onrealistische eisen van het personeel. ECT geeft echter niet aan wat nu eigenlijk de onrealistische eisen zijn die het personeel stelt. Vervolgens heeft ECT de journalist laten weten wat volgens ECT echt nodig is om tot een CAO te komen. Dat kunnen wij dan opmaken uit het volgende citaat van het artikel.

'Op deze manier geen nieuwe cao'
De acties zijn ‘onnodig’ in de ogen van ECT. Het bedrijf kan niet tegemoet komen aan het huidige eisenpakket voor meer loon, meer zekerheid en het schrappen van de bonus voor niet ziek zijn. ECT stelt dat het ‘op deze wijze geen nieuwe cao overeen kan komen’. Er worden investeringen gedaan, maar dat kan alleen als het bedrijf ‘winstgevend is en blijft’.

Er moeten dus volgens ECT de volgende afspraken gemaakt worden om tot een nieuwe CAO te komen:

- Minder loonsverhoging
- Minder werkzekerheid
- En het niet schrappen van de bonus voor niet ziek zijn.

En dit is dan volgens ECT wel realistisch! Hou op zeg!
Wij verwachten dat ECT zich als een fatsoenlijke werkgever gaat gedragen. Woensdag 15 januari komen CAO-partijen informeel bij elkaar om te onderzoeken of een onderhandelingsresultaat mogelijk is op korte termijn.

Om te kunnen bepalen of iets wel of niet realistisch is, moet er gekeken worden tegen welke achtergrond dit bepaald dient te worden.

  • De aandeelhouder van ECT heeft vanaf 2016 niet of nauwelijks geïnvesteerd in de terminal.
  • De aandeelhouder van ECT heeft vanaf 2016 tot en met 2022 ruim € 553 miljoen dividend uitgekeerd. En de schatting over de jaren 2023 en 2024 is nog eens € 240 miljoen. Dus alles bij elkaar tot en met 2024 € 793 miljoen dividend.
  • Tijdens de laatste 4 CAO-jaren zijn de lonen en in geld uitgedrukte toeslagen met 25,29% gestegen door APC en loonsverhogingen. Dat is 6,32% gemiddeld per jaar. De hoogte van de dividenduitkering is hierdoor niet aangetast.
  • Per werknemer is er tussen de $60.000,- en $ 72.000 netto bijgedragen aan de nettowinst van HP ECT Rotterdam. Ieder jaar weer.
  • Per werknemer wordt er $ 346.000 per jaar bijgedragen aan de omzet van HP ECT Rotterdam. Ieder jaar weer.
  • De aandeelhouder heeft vanaf 2016 niet of nauwelijks geïnvesteerd in aanschaf van nieuw equipement of onderhoud van bestaand equipement.
  • De klanten zijn in de afgelopen jaren en maanden niet optimaal bediend omdat veel equipement niet meer functioneert. Dat vinden de klanten heel vervelend.

Om te kunnen bepalen of iets wel of niet realistisch is, moet er gekeken worden wat de toekomst laat zien.

  • ECT geeft aan dat het de komende periode super druk gaat worden. Dit komt onder meer omdat bij RWG en APMT MV II uitbreidingsactiviteiten gaan plaatsvinden op de terminal en dat zij dan niet alle schepen kunnen behandelen en dat zou dan bij ECT moeten gaan gebeuren.
  • De leden bij ECT hebben aangegeven dat zij bereid zijn om hun initiële looneis van 2026 best naar minimaal 2% willen laten zakken om investeringen te kunnen doen maar dat er dan wel een goede werkzekerheidsgarantie in de CAO moet komen. Want wij gaan natuurlijk niet mee betalen aan investeringen waar wij later niet meer op mogen werken. Bovendien heeft de aandeelhouder vanaf 2016 zijn zakken gevuld en niet of nauwelijks geïnvesteerd terwijl er flink winst gemaakt werd.
  • De werkzekerheidsgarantie in de vorm van de Kantonrechtersformule van voor 2009 met Correctiefactor 2 is een prima stok achter de deur om baangarantie te bewerkstelligen.
  • Waarom zou je als werkgever wel gaan investeren in nieuw equipement maar niet de werknemers die deze equipement bedienen ook voor diezelfde periode als een ‘investment’ zien?

Het is aan ECT om als een fatsoenlijke werkgever naar voren te treden. Of wil ECT beweren dat het bovenstaande allemaal onzin is en dus onrealistisch? Of is het onrealistisch omdat de aandeelhouder overal maling aan heeft?

Wij gaan het de komende weken zien.

Met strijdbare groet,

VAB ECT
Niek Stam – bestuurder FNV Havens