Eerste ronde onderhandelingen CAO SCA
Op maandag 9 mei jl. hadden we het eerste gesprek over een nieuwe cao voor SCA. In onze voorstellenbrief (zie bijgaand) hebben we als eerste aangekaart dat onze leden vrezen dat de werkdruk door het niet vervangen van vertrekkende collega’s verder zal toenemen.
Volgens de werkgever is het aantal werknemers dat onder de cao valt gedaald van 51 in 2013 naar 46 (actuele aantal; mei 2016). Dat is volgens de werkgever eerder een geluk dan een probleem; door de wijzigingen in de SCA-vaarschema’s per juli van dit jaar zal de hoeveelheid werk in Rotterdam gaan afnemen. Zonder nieuwe klanten voor de terminal is er vooralsnog geen behoefte aan vervanging van de vertrokken collega’s. Veranderde er niets in het ladingaanbod, dan zou de bezetting met eigen werknemers volgens de werkgever wel een kritiek minimum hebben bereikt.
Hiermee is de discussie over de personeelsbezetting niet afgerond; we geven slechts weer hoe de werkgever tegen dit onderwerp aankijkt.
Een ander probleem dat wij aankaartten is positie van RPS. We hebben in onze brief, maar ook in het eerste overleg aangedrongen op een gesprek tussen de directie SCA en de projectgroep RPS. Die projectgroep doet alle mogelijke moeite om voor alle RPS-werknemers een passende oplossing te vinden, nu de directie van RPS heeft aangekondigd het bedrijf te willen beëindigen.
De directie heeft toegezegd zo’n gesprek te willen voeren. Wij hopen dat dit contact aanknopingspunten biedt om SCA te blijven voorzien van de noodzakelijke aanvulling op het eigen personeelsbestand en anderzijds de schrijnende onzekerheid voor RPS´ers weg te nemen.
Verder hebben wij ook onze andere voorstellen voor de cao toegelicht.
Voorstellen directie
De directie heeft ons wat financiële cijfers gepresenteerd over de voorbije en de komende jaren. Nogmaals: door het wijzigen van de vaarschema’s van SCA zal er minder lading in Rotterdam komen en voor een gezonde bedrijfsvoering op termijn zou een nieuwe klant beslist welkom zijn. Dat blijkt ook uit de financiële cijfers.
Onder verwijzing naar de volgens de werkgever lagere lonen die in concurrerende havens (Zeeland, Antwerpen) stelt hij een “beheerste loonkostenontwikkeling” voor. En vanwege diezelfde concurrentie en de wijzigingen in het vaarschema moet SCA in zijn ogen wat flexibeler kunnen opereren. Hij doet daarvoor de volgende voorstellen:
- Invoeren tussendienst op zaterdag
- Mogelijkheid om dienst 1,5 uur eerder te laten beginnen in de cao opnemen
- Regeling ten aanzien van nachtdiensten in de cao opnemen
- Pauze terugbrengen van 45 naar 30 minuten (en de eindtijden daarop aanpassen)
- 1 ADV-dag per jaar en 1 tijd-voor-tijddag door de werkgever aanwijsbaar maken
In verband met de wat onzekerder toekomst twijfelt de directie ook of een cao voor langer dan een jaar moet worden aangegaan.
Ook dit is allemaal niet het eind, maar het slechts het begin van de discussie die de werkgever met ons wil voeren. We hebben nog niet inhoudelijk op de voorstellen gereageerd.
In de komende periode zullen ons meer gedetailleerde financiële cijfers worden verstrekt.
Op 26 mei a.s. gaan we weer met de werkgever om de tafel. Als het goed is, heeft dan een gesprek met de projectgroep RPS plaatsgevonden.
We houden jullie op de hoogte.
De onderhandelingsdelegatie
Martin Habermehl – Joost van der Lecq – Ruud de Ridder – Jeffrey Snoeck – Lesley Verhagen
Op maandag 9 mei jl. hadden we het eerste gesprek over een nieuwe cao voor SCA. In onze voorstellenbrief (zie bijgaand) hebben we als eerste aangekaart dat onze leden vrezen dat de werkdruk door het niet vervangen van vertrekkende collega’s verder zal toenemen.