Zorgen van de vakbonden over voornemens Boluda
Vakbonden hebben met verontrusting kennis genomen van, als we het goed begrepen hebben, het voornemen van Boluda om aan de ene kant een boot uit de vloot te nemen en een boot van Svitzer overbodig te verklaren en aan de andere kant twee boten uit de Iskesvloot in te zetten om reizen voor Boluda Towage Rotterdam te gaan doen.
We hebben het management van Boluda op 4 februari jl. een brief met vragen gestuurd, om preciezer geïnformeerd te worden over de plannen en ideeën. Maar als onze vermoedens, gebaseerd op wat we inmiddels hebben kunnen lezen, juist blijken te zijn, zou Boluda echt een scheve schaats rijden. Ga maar na.
Boot uit de vloot
Er wordt door “de directie” opdracht gegeven om De Buffalo zo snel mogelijk gereed te maken voor vertrek. “De directie” heeft als opdrachtgever kennelijk geen benul van de afspraken die over dit soort dingen in de cao zijn gemaakt. “De directie” heeft als opdrachtgever kennelijk ook niets te maken met regels rondom medezeggenschap en inspraak van werknemers. Die andere directie, die van Boluda Towage Rotterdam, klikt met de hakken en gaat aan de slag. Wijst die andere directie niet op de cao. Gaat voorbij aan de ondernemingsraad. Meldt niets aan de vakbonden.
Inzet van Iskes-schepen …
Het “verlies aan capaciteit” wordt opgevangen door inzet van De Mars, een boot uit de vloot van Iskes, de nieuwste (v)loot aan de Boluda-stam. De Mars wordt ook door Iskes-werknemers bemand. Niets ten nadele van deze werknemers, maar dat hadden ook de mensen kunnen zijn die eigenlijk op de Buffalo waren ingeroosterd. Maar die keuze is niet gemaakt. Dat is al vreemd.
… met bemanning
Maar het is feitelijk nog gekker: de Iskes-bemanning vaart onder andere arbeidsvoorwaarden en is daardoor waarschijnlijk goedkoper om in te zetten dan de mensen van Boluda Towage Rotterdam. Alsof het niet irritant genoeg is dat de cao momenteel al uit verschillende delen bestaat … (maar we hebben gelukkig de afspraak om die verschillen te verkleinen en de inzet van bonden in de cao-onderhandelingen is dan ook om recht te doen aan die afspraak) … creëert Boluda onder eigen beheer in hetzelfde vaargebied nog een derde groep werknemers met weer andere en naar wij aannemen slechtere arbeidsvoorwaarden. “Lekker makkelijk en lekker goedkoop”, om het zo maar te zeggen. Wie heeft daar baat bij? Als we dat laten gebeuren, is het hek dus van de dam. Dan zal Boluda immers steeds vaker en steeds meer Iskes boten met Iskes bemanningen inzetten in Rotterdam en zal de druk op de cao van Boluda Towage Rotterdam alleen maar toenemen. Er komt nu zelfs al een tweede boot van Iskes, die reizen van Boluda zal overnemen in plaats van een Svitzer-boot (met bemanning die wel onder een cao valt).
Piet Beting
Wij snappen dus goed dat Piet Beting namens alle collega’s een brief aan het management heeft geschreven om duidelijk te maken dat er grenzen zijn aan wat het varend personeel kan accepteren. Jammer dat het tot zo’n brief en misschien wel meer moet komen, maar het management roept het door zo te handelen wel over zichzelf af.
De vakbonden voelen zich door Piet en zijn collega’s gesteund en gesterkt in hun opvatting over hoe het zou moeten gaan: dat op alle Boluda-boten in hetzelfde Rotterdamse vaargebied ten minste de cao van Boluda Towage Rotterdam wordt toegepast. En werknemers van Boluda Towage Rotterdam mogen niet de dupe worden van de aankoop van een vloot door welk management van Boluda dan ook.
En dan nog dit
Het zal heus waar zijn dat de marges in de business afnemen. Maar het is ook waar dat op de achtergrond een van de containerrederijen die tientallen miljoenen euro’s winst maakt, probeert die winst verder te vergroten door een eigen sleepdienst op te zetten, zo de eigen kosten wil drukken en de tarieven voor alle sleepdiensten verder om zeep helpt. Het kan natuurlijk nooit zo zijn dat de werknemers die voor hun werkgever 24/7 het water dun varen, moeten gaan bijdragen om de business weer winstgevender te maken. Het is eerst en vooral een kwestie van de juiste tarieven afspreken.
Dat je de “cash-out” kosten wil drukken, is mooie managementtaal. Dat de inzet van “eigen” Iskesboten daar bij helpt, is logisch; dat is op Boludaschaal namelijk vestzak-broekzak geworden. Maar het is evengoed vestzak-broekzak als je de werknemers op de Iskes-schepen net zo betaalt als je andere werknemers in Rotterdam.
Vakbonden hebben al meermaals aangegeven dat het sluiten van een sector-cao, die voor alle havensleepbedrijven een bodem zou leggen onder de arbeidsvoorwaarden, kan helpen om de race to the bottom te beëindigen. Dan zullen de grotere werkgevers in de branche elkaar wel een keer moeten aankijken en vervolgens de vakbonden moeten uitnodigen voor gesprekken daarover.
Maar in plaats daarvan kiest Boluda een andere weg en jaagt daarmee de mensen van Boluda Towage Rotterdam, die altijd klaar staan voor het bedrijf, tegen zich in het harnas.
We houden jullie op de hoogte, zeker ook als we van Boluda antwoord krijgen op de vragen in onze brief.
Met vriendelijke groet,
Namens de delegatie Theo Jansen (FNV Havens) Joost van der Lecq (FNV Havens) Rutger Patist (FNV Havens) Dirk Rotgans (Nautilus) André Scheepers (FNV Havens) Michel Steketee (Nautilus) Nick Wijnhorst (FNV Havens) en Dennis Zuidam (Nautilus)