Skip to main content

APMT MVII: kort verslag regulier overleg tussen CAO-partijen

01 juli 2020

Op 23 juni jl. vond eindelijk weer eens een regulier overleg plaats tussen de CAO-partijen bij APMT MVII. Vakbonden zijn blij dat deze draad is opgepakt en het volgend overleg zal in september 2020 worden gepland. Onderstaand een kort overzicht van wat in dit overleg van 23 juni jl. is besproken.

Aanmelding APMT MVII bij SPAWW (stichting die optreedt als verzekeraar voor het 3e WW-jaar)

In de CAO is afgesproken dat APMT MVII zich zou aanmelden bij de SPAWW, zodat de duur van de WW en WGA uitkering wordt gerepareerd voor de werknemers en zij verzekerd zijn voor het derde WW-jaar en het derde WGA-jaar (aanvulling die je krijgt als je gedeeltelijk arbeidsongeschikt raakt). De premie voor die verzekering betalen werknemers zelf. Het bedrijf moet zich bij de stichting aanmelden. Vakbonden hebben geconstateerd dat APMT MVII niet voorkomt op de lijst van aangemelde bedrijven en sectoren. APMT MVII heeft ons laten weten dat er in elk geval aan de stichting betaald wordt en gaat na waarom APMT MVII dan niet voorkomt op de lijst van aangemelde sectoren en bedrijven.

Verschoven schaft in de nachten (in verband met corona-maatregelen)

Vakbonden hebben gevraagd om zo spoedig mogelijk weer de CAO-bepalingen rondom het schaften in de nacht na te leven. Dat betekent: een vaste schafttijd en een half uur extra schafttijd als van de vaste schafttijd wordt afgeweken. De werkgever vindt nog steeds dat het extra half uur schafttijd ook uitgelegd kan worden als “dan mag je om 07:00 uur naar huis in plaats van om 07:30 uur”. Vakbonden vinden dat extra schafttijd binnen het schaftvenster moet worden toegekend. Hoe dan ook: het gaat om een half uur extra schafttijd. Met de landelijke versoepeling van de corona-maatregelen per 1 juli a.s. zou het volgens bonden weer mogelijk moeten zijn om meer mensen tegelijk in de kantine te hebben. Daarmee zou ook de CAO-bepaling weer gewoon nageleefd kunnen worden. De werkgever streeft hier ook naar, maar wil eerst onderzoeken of het openen van de kantine - met catering – in de praktijk op een corona-veilige manier haalbaar is. Dat gebeurt door (vanaf 1 juli) een pilot te starten in de avonddienst. Zo snel mogelijk daarna kan ook de CAO-bepaling in de nacht weer voor iedereen gaan gelden als vanouds.

Werkgroep Ouderenbeleid

Door onze vertegenwoordigers in de Werkgroep Ouderenbeleid zijn we op de hoogte gehouden van de voortgang van het overleg in deze werkgroep. Na een periode waarin nauwelijks van voortgang sprake was, zijn de laatste tijd wat vorderingen gemaakt; er is geïnventariseerd wat mooie afspraken zouden zijn (met name over het laten vervallen van nachtdiensten) en wat de (on)haalbaarheid is van dergelijke afspraken. Er moet nu gesproken gaan worden over manieren waarop de wensen en de (operationele) praktijk bij elkaar gebracht kunnen worden. Afgesproken is dat vakbondsbestuurders en als de OR dat wil, ook iemand van de OR betrokken zullen gaan worden bij het overleg in de werkgroep, om te kijken of we tot een aantal concrete maatregelen kunnen komen.

Toekomst van de TF-functie

Vakbonden hebben hun zorgen geuit over het voornemen van APMT MVII om lang niet altijd meer een TA’er of ATO’er in te zetten op de TF-functie. Die functie is namelijk uitermate geschikt voor werknemers die fysiek niet (meer) in staat zijn om andere werkzaamheden te verrichten. Denk bijvoorbeeld aan oudere collega’s. APMT MVII stelt zich op het standpunt dat het aan de operationeel leidinggevenden is om alle beschikbare mensen zo efficiënt mogelijk in te zetten. Dat kan in sommige of in meer diensten betekenen dat er niet iemand speciaal als TF wordt ingeroosterd. Door de corona-omstandigheden en –maatregelen is hiermee ervaring opgedaan en is volgens APMT MVII gebleken dat met een minder frequente inzet op de TF te werken valt. De TF-taak binnen de functies TA en ATO wordt niet geschrapt; het kan namelijk ook zijn dat het wel nodig is om iemand als TF in te zetten. Ook in het kader van re-integratie bij arbeidsongeschiktheid kan de TF-taak een uitkomst zijn. APMT MVII wil er niet aan om afspraken te maken over een gegarandeerde inzet op de TF-taak.

Aanpassing bijlage IX CAO

In bijlage IX is geregeld welke arbeidsvoorwaardelijke garanties gelden voor werknemers die bij APMT MVII instromen vanuit een ander bedrijf binnen de AP Möller Maersk (APMM)-groep. Deze afspraken zijn gemaakt om collega’s die bij APMTR vandaan komen, enige zekerheid te bieden over het behoud van loon, dienstjaren e.d. Nu APMTR in de toekomst mogelijk géén deel meer uitmaakt van de APMM-groep, is het van belang om de tekst van de bijlage zodanig aan te passen, dat die zekerheid aan de collega’s bij APMTR nog steeds geboden kan worden. De werkgever zal ons hiervoor een voorstel doen toekomen. Uiteindelijk zal een wijzigingsvoorstel aan de leden van de vakbonden worden voorgelegd.

CER

Het Havenbedrijf Rotterdam (HbR) heeft aangekondigd op de interne baan geautomatiseerde voertuigen in te zetten. Volgens het HbR is dat de goedkoopste manier om containers te vervoeren tussen de diverse terminals op de Maasvlaktes. De helft goedkoper dan wanneer de containers met bemande voertuigen worden verplaatst. Een berekening daarvan is er niet, maar ook APMT MVII blijkt ervan overtuigd dat geautomatiseerd transport echt het beste is voor de haven van Rotterdam. Daarmee schaart het management zich expliciet aan de zijde van het HbR. Uit de beantwoording van vragen die de vakbonden hierover stelden, blijkt ook dat APMT MVII verwacht dat in de toekomst niet alleen “van hek naar hek” gereden wordt, maar dat de containers door de automatische voertuigen direct bij het stack of onder de kraan kunnen worden afgeleverd. Vakbonden zijn fel gekant tegen deze automatisering, omdat daarmee opnieuw banen verdwijnen. Banen waarmee – net als bij de TF-functie – havenwerkers hun brood kunnen verdienen, ook als zij na tientallen jaren zware arbeid toe zijn aan iets minder “fysieke uitdaging” of gewoon deels versleten zijn. Wat vakbonden betreft zouden ook havenwerkers van APMT MVII op de interne baan kunnen worden ingezet. Maar dan moeten er wel alsnog andere keuzes gemaakt worden. Vakbonden zetten zich daar voor in.

Namens de delegaties van FNV Havens en CNV Vakmensen
Joost van der Lecq en Hanane Chikhi