Skip to main content

Zwaar werk moet beter beloond worden. Directie ILS verstopt zich achter de terminals

06 mei 2025

Nieuwsbrief ILS

6 mei 2025

          ZWAAR WERK MOET BETER BELOOND WORDEN

       DIRECTIE ILS VERSTOPT ZICH ACHTER DE TERMINALS

                                                                     

Beste leden,

Dankzij de werkonderbrekingen heeft de directie ILS eindelijk inhoudelijk gereageerd op enkele van onze CAO-voorstellen (zie bijgaand de brief van de directie ILS). Eerder wilde de directie geen reactie geven zolang onze looneis op tafel zou blijven. Maar een volledige reactie op al onze voorstellen is uitgebleven.

De reactie van directie ILS was eigenlijk wel te voorspellen. De directie geeft aan een ronde gemaakt te hebben langs de opdrachtgevers. Vervolgens stelt de directie dat met sommige opdrachtgevers een doorlopende CAO is afgesloten. Dit zou dan moeten gaan over DFDS, waar de CAO met een jaar verlengd is. ILS is daar geen klant en DFDS is geen opdrachtgever van ILS. Bovendien is DFDS geen sjorbedrijf.

Ook stelt de directie dat bij sommige opdrachtgevers een onderhandelingsakkoord is bereikt waarin financiële afspraken zijn gemaakt die tussen 0% en 1% liggen. Er is bij geen enkele opdrachtgever van ILS een CAO afgesloten. Wel bij ECT. Maar ECT sjort geen containers en ECT is geen opdrachtgever van ILS. Bij ECT is er een CAO afgesloten met 4% loonsverhoging in 3 jaar tijd en bruto € 1500,- eenmalig. Dus niet tussen de 0% en 1%.

Loonbod

Als ILS niet snel met een beter loonbod komt dan wat zij nu heeft aangegeven dan zullen wij ook maar de opdrachtgevers gaan benaderen om samen met ILS-directie aan tafel te komen. Want de terminals investeren wel honderden miljoenen in nieuwe terminals omdat de automatisering niet de productiviteit oplevert die men verwacht had. Maar als zij niet bereid zijn meer geld te gaan betalen voor de werknemers die het zwaarste werk doen in een hoog tempo, dan vraagt dat om een sterke reactie van de sjorders.

Antwerpen doet het veel beter en slimmer met minder automatisering en robotisering

Ja, het is zover. Antwerpen is Rotterdam voorbij gegaan met het containervolume. En dat is volledig te wijten aan de huidige automatiseringsidioterie die in Rotterdam heerst bij de werkgevers en Havenbedrijf Rotterdam. En dan tijdens de CAO-onderhandelingen piepen dat deze investeringen zoveel geld kosten.

Tussenvoorstel APC en CAO-traject

De leden hebben gestemd en de uitslag is duidelijk. 136 leden hebben gestemd. 113 leden zijn tegen het Tussenvoorstel en 23 zijn voor. Het Tussenvoorstel is dus verworpen. Dit betekent dus dat er nee gezegd is tegen het uitbetalen van de APC, dat de APC-tekst aan te passen nu nog niet geregeld is en dat er geen akkoord is om een onderhandelingsresultaat te bereiken voor 30 juni aanstaande.

 Sjorders minder sjorren vanaf 60 jaar

Ons voorstel omtrent artikel A14 omzeilt de directie als vanouds. Wij vragen nadrukkelijk om sjorders vanaf 60 jaar multifunctioneel in te zetten omdat sjorren zwaar werk is. En de directie zegt op zijn beurt dat zij streven om iedereen multifunctioneel in te zetten. Maar het gaat ons om de sjorders. Geen antwoord dus.

Directie ILS heeft nog ook nog niet gereageerd op het grote verschil in 90%-dagen en leeftijd-dienstverband-dagen.

Ook reageert directie ILS niet op het minder zwaar maken van het sjorwerk en het komen tot een Arbeidsconvenant. Zo’n arbeidsconvenant is belangrijk om vast te leggen hoe er goed gesjord kan worden zodat de fysieke belasting gaat afnemen. Ook over ons voorstel om te komen tot het opzetten van een Sjormodule bij de Stichting Veilige Haven (VCH) wordt met geen woord gerept.

Directie ILS benadrukt nog wel dat de continuïteit van de onderneming en de werkgelegenheid van de werknemers prioriteit hebben.

Maar het mag blijkbaar niet te veel kosten. Want de reactie op ons voorstel om de lonen te verhogen is zeer mager en onvoldoende. En wij missen een reactie om het sjorren lichter te maken door meer taakroulatie toe te passen en meer sjorders op de objecten. Dit zijn dus nog steeds de belangrijkste onderwerpen voor het CAO-overleg van 4 juni aanstaande.

Waarom niet eerder CAO-overleg dan 4 juni?

Dit was al eerder bekend. Vanwege agendaproblemen (drukke werkzaamheden die al lang van te voren vast staan) gaat dit echt niet lukken. Daarom wilde wij al eerder met het CAO-overleg beginnen maar toen wilde de directie ILS niet. Die verschuilt zich liever achter de rug van directie APMT MV II.

Wij houden jullie op de hoogte.

Met vriendelijke groet,

Niek Stam en VAB ILS