Skip to main content

CAO-traject ILS

05 juni 2025

logo fnv

CAO-TRAJECT ILS
BEETJE BIJ BEETJE KOMEN WIJ BIJ DE KERN


Beste leden,

Gisteren een intensieve dag aan de CAO-tafel gehad. Het begon al pittig doordat de directie ILS bij aanvang boos reageerde omdat in onze nieuwsbrief van 5 mei jl. staat beschreven dat ECT geen opdrachtgever van ILS is. Deze discussie wordt vooral door ILS gevoerd om verwijzingen te maken naar de afgesproken loonsverhogingen die lager zijn dan wij voorstellen bij ILS.

Grote investeringen van rederijen en terminal operators
Het wordt steeds duidelijker wat er gaande is in de containersector. De terminals investeren zich helemaal suf in uitbreiding van de terminals en automatisering en/of artificiële intelligence (AI). De rederijen slaan zich op hun borst over hun nieuwe schepen die honderden miljoenen aan investeringen vragen. En als de harde werker een forse koopkrachtverbetering wil dan is de Rotterdamse haven te klein.

De leden van FNV Havens bij APMT MVII hebben deze week tijdens de ledenvergaderingen nogmaals geëist dat als er ruimte bij APMT MV II is voor een investering van een miljard dat er dan ook ruimte is voor een echte koopkrachtverbetering. Dat vinden de leden werkzaam bij ILS namelijk ook.

Koersvast blijven
Op dit moment vinden zowel CAO-onderhandelingen plaats bij MMS als bij ILS. Het is van groot belang dat wij bij zowel MMS als ILS vast blijven houden aan onze inzet. Wij betalen over iedere euro belasting daar zouden de terminal operators en rederijen eens een voorbeeld aan moeten nemen. Rederijen vlaggen hun schepen uit om belasting te ontwijken en terminal operators zitten graag met hun hoofdkantoor in Nederland vanwege het gunstige belastingklimaat voor multinationals.

Vervolg CAO-onderhandelingen
Vandaag heeft FNV Havens veel teksten aangeleverd op de CAO-punten zoals Verschoven-urenregeling, aanwijsbare ATV-dagen, Tewerkstellingsregeling, SHFR en ESMW, veiligheid, 90% dagen en leeftijd-dienstverbanddagen. Tijdens het komende overleg (3 juli) hopen wij dat wij op veel van deze punten overeenstemming kunnen bereiken. Dan blijft de kern van deze CAO-kwestie over en dat gaat dus over geld, over veel geld. Maar dat is ook aan de orde bij uitbreidingen van terminals, automatisering van equipement en het bouwen van steeds grotere schepen voor winstmaximalisatie voor rederijen.

FNV Havens is bereid om met terminal operators, rederijen en sjorbedrijven aan tafel te gaan voor een plan voor de toekomst voor de sjorders. Maar wij gaan niet accepteren dat sjorders iedere keer afgewimpeld worden voor het zwaarste werk in de containersector terwijl de investeringen om je oren vliegen.

Kortom, wij zijn er nog lang niet, maar we liggen op koers. Op koers om tot een CAO-akkoord te komen of op ramkoers.

Met solidaire groet,

De onderhandelingsdelegatie ILS