Skip to main content

Update CAO-overleg International Lashing Services

03 juli 2025

logo fnv

Beste leden,

Vandaag hebben wij weer met jullie werkgever bij elkaar gezeten en zijn er kleine stapjes gezet op verschillende onderdelen.

Zoals eerder is aangegeven zal het financiële gedeelte en de wijze waarop het sjorwerk voor nu en in de toekomst aan het eind op de agenda staan. Waarom?

Omdat hiervoor meer geld nodig is dan de normale tariefstijgingen in kunnen voorzien. Daarom zullen wij de terminal operators en rederijen gaan uitnodigen om samen met ons hierover afspraken te gaan maken. Rederijen weten als geen ander om toeslagen te berekenen. En wij hebben hier ook wel ideeën over maar dan voor het sjorwerk wat aan boord van hun schepen wordt verricht. Maar goed dat komt straks. Wij zijn nu eerst bezig om de onderwerpen die wij direct met de werkgever kunnen bespreken en afspraken over kunnen maken tot overeenstemming te komen.

Een volledig overzicht van de punten vind je hier: Overzicht van de punten.pdf

Het is van groot belang dat wij de focus houden op de belangrijke zaken zoals taakroulatie, werkomstandigheden, werkdruk en zwaarte van het werk. Wij gaan ons binnenkort opmaken voor de finale. Wij roepen jullie op om orde en discipline te bewaren.

Vakbondsafdelingsbesturen ILS en Matrans gaan gezamenlijke strategie bepalen
Op 7 juli is er nog een CAO-overleg gepland bij MMS. Daarna komen de vakbondsafdelingsbesturen van ILS en MMS bij elkaar om de Ronde Tafel Overleg met rederijen en terminal operators voor te bereiden. Voordat die Ronde Tafel Overleg plaatsvindt willen wij de berekeningen voor de extra kosten voor ‘verantwoord sjorren’ inzichtelijk hebben samen met directie ILS.

Ook zullen er gezamenlijke ledenvergaderingen komen met ILS en MMS om de strategie met elkaar te bespreken zodra de vakbondsafdelingsbesturen hiermee klaar zijn.

De afgelopen periode lezen wij vaak hoe en welke toeslagen rederijen allemaal niet doorberekenen aan hun klanten. Ja, tot zelfs $ 1000-$1400 per container voor een Stakingstoeslag. Wij zijn er zeker van dat de toeslag voor verantwoord sjorren veel lager zal uitvallen. En toch horen wij de directies zeggen dat de rederijen waarschijnlijk niet zullen ingaan op de uitnodiging. En wat dan? Nou het antwoord is simpel. Als rederijen niet ingaan op onze uitnodiging, dan is een logische reactie dat wij niet naar hun schepen gaan. Wat ons betreft hoeft het niet zover te komen.

Wij houden jullie op de hoogte.

Met vriendelijke groet,

De onderhandelingsdelegatie van FNV Havens