Massaal protest staalwerkers ThyssenKrupp
Ongeveer zevenduizend staalwerkers van ThyssenKrupp hebben woensdag voor de deur van het kantoor in Duisburg gedemonstreerd, terwijl binnen de bedrijfstop vergaderde over mogelijkheden om in de kosten snijden. Werknemers van de staaldivisie vrezen sluiting van fabrieken en verzetten zich tegen een mogelijke fusie met Tata Steel, eigenaar van de Hoogovens in IJmuiden.
Nog geen halfjaar geleden stonden de staalwerkers van ThyssenKrupp ook op de barricaden. Toen ging het om een protest tegen 'staaldumping' — de afzet van Chinees staal in Europa tegen dumpprijzen. Toen deed ook de leiding van de staaldivisie van het industriële concern mee. Maar die staat nu aan de andere kant.
Duizenden werknemers waren woensdag op de been bij het Europese hoofdkantoor van ThyssenKrupp in Duisburg. (Foto: ANP)
Besparingen
Want de top van ThyssenKrupp zint op besparingen in de staaltak. Die is met liefst 27.000 werknemers goed voor ongeveer de helft van de jaaromzet van een slordige € 40 mrd, maar draagt nauwelijks bij aan de winst. Voornaamste oorzaak: gekelderde staalprijzen als gevolg van overcapaciteit en tegenvallende economische groei, vooral in China.
'Als onze staalbusiness toekomst wil hebben, kunnen we niet de ogen sluiten voor het feit dat fabrieken op minder dan volle kracht draaien en dat we kampen met enorme overcapaciteit in de markt', aldus staalchef Andreas Goss onlangs. Het is een boodschap die veelvuldig klinkt vanuit de top van ThyssenKrupp, maar concrete maatregelen nog niet zijn aangekondigd.
Ongerust
De staaltak, goed voor ongeveer de helft van de omzet, draagt nauwelijks bij aan de winst
Vakbonden zijn er niet gerust op. Zij vrezen dat een of meerdere fabrieken in onder meer Duisburg, Bochum, Dortmund dicht gaan. Die onrust wordt gevoed door aanhoudende speculatie over een ophanden zijnde fusie tussen de staaldivisie van ThyssenKrupp en de Europese activiteiten van het Indiase Tata Steel, die tot doel zou hebben om kosten te besparen en overcapaciteit uit de markt te nemen.
'We weten dat er in achterkamers over ons gesproken wordt', zegt de voorzitter van de ondernemingsraad van ThyssenKrupp in de Reinische Post. 'Dan hebben we liever dat ze met ons praten.'
Verkoop
Analist Marc Gabriel van Bankhaus Lampe denkt dat ThyssenKrupp met fusiegesprekken op termijn iets anders voor ogen heeft dan een poging om enkele fabrieken te sluiten en overcapaciteit het hoofd te bieden, zo zei hij eerder tegen Het Financieele Dagblad. 'ThyssenKrupp zoekt een manier om straks op een gunstige manier van zijn staal af te komen', denkt hij.
Joris Kooiman
Follow on twitter Email
Correspondent voor het FD in Duitsland.
Laatste nieuws
-
Uit solidariteit met bemanning hebben dokwerkers lossingswerkzaamheden schip neergelegd.
-
Dokwerkers ADM mogen staken voor verwaarloosde scheepsbemanning
-
Dokwerkers ADM mogen staken voor verwaarloosde scheepsbemanning
-
Kersverse uitspraak in de reeks over solidariteitsacties in de Rotterdamse haven
-
SEAFARER FREE AFTER 12 YEARS
-
P&O BOSS’ MISLEADING WAGES CLAIM AN ATTEMPT TO SPIN AWAY COMPANY’S APPALLING SEAFARER EXPLOITATION
-
SHIPPING COMPANIES’ LIFELINE TO MYANMAR JUNTA DEMONSTRATES DISDAIN FOR HUMAN RIGHTS
-
ITF CONGRESS 2024: MARRAKECH
-
P&O FERRIES and FNV Havens extend current CBA by 6 months
-
HES International signs Memorandum of Agreement with the International Transport Workers’ Federation (ITF)