Persbriefing komende acties haven Rotterdam
Wie: FNV Havens en CNV Vakmensen, sector Havens Wat: persbriefing over komende acties in de Rotterdamse haven Waar: FNV kantoor, Pegasusweg 200, Rotterdam Wanneer: Donderdag 7 januari van 12:00 tot 12.45 uur
Het ultimatum dat FNV Havens op oudejaarsdag heeft gestuurd aan de werkgevers in de Rotterdamse haven en het Havenbedrijf Rotterdam is vandaag om 12:00 uur verlopen. Vakbonden eisen ‘geen gedwongen ontslagen’ als gevolg van de overcapaciteit en de komst van nieuwe sterk geautomatiseerde containerterminals op de Tweede Maasvlakte. ‘Donderdag om 12:00 uur maken we de details van de acties bekend tijdens een persbriefing in Rotterdam’, aldus Niek Stam, onderhandelaar namens FNV Havens.
Europese solidariteit
Ook de havenvakbonden BTB uit Antwerpen, Verdi uit Hamburg en CGT uit Le Havre zullen aanwezig zijn bij de persconferentie om hun solidariteit te onderstrepen. Zoals gewoonlijk zijn er ook nu afspraken gemaakt tussen de vakbonden over het uitwijken van schepen. Daarnaast staan de Europese Transportarbeiders Federatie (ETF) en de Internationale Transportarbeiders Federatie (ITF) klaar om FNV Havens en CNV Vakmensen in hun strijd te ondersteunen.
Stakingen in de Rotterdamse haven
Woensdagmiddag om 16:00 uur komt het actiecomité bij elkaar om te beslissen over hoe, waar en wanneer er wordt gestaakt. Donderdagmiddag worden de details bekendgemaakt. Naar verwachting wordt donderdagavond door de eerste havenwerkers het werk al neergelegd.
Bonden eisen: geen gedwongen ontslagen
Als gevolg van automatisering in de containeroverslag en de aanleg van de Tweede Maasvlakte zullen de komende jaren honderden banen verloren gaan, in het meest ongunstige scenario zo’n 800. Om gedwongen ontslagen te voorkomen eisen de bonden een baangarantie voor de havenwerkers tot juli 2020, met mogelijkheid tot verlenging, als dan het probleem van de overcapaciteit nog niet is opgelost.
Stam: ‘Miljoenen euro’s zijn geïnvesteerd in automatisering, maar niemand die aan het verlies van werkgelegenheid dacht.’ Om te zorgen dat zoveel mogelijk mensen aan het werk blijven en het baanverlies via natuurlijk verloop wordt opgevangen eisen de bonden dat de seniorenregeling wordt uitgebreid. Ouderen gaan dan 50 procent werken tegen 90 procent loon en 100 procent pensioenopbouw. De werkgevers willen niet verder gaan dan 60 procent werken, tegen 95 procent loon en 100 procent pensioen. Een andere maatregel om ontslagen te voorkomen is dat havenwerkers over en weer worden ingezet bij verschillende werkgevers als het werk naar andere terminals verschuift.
Laatste nieuws
-
Uit solidariteit met bemanning hebben dokwerkers lossingswerkzaamheden schip neergelegd.
-
Dokwerkers ADM mogen staken voor verwaarloosde scheepsbemanning
-
Dokwerkers ADM mogen staken voor verwaarloosde scheepsbemanning
-
Kersverse uitspraak in de reeks over solidariteitsacties in de Rotterdamse haven
-
SEAFARER FREE AFTER 12 YEARS
-
P&O BOSS’ MISLEADING WAGES CLAIM AN ATTEMPT TO SPIN AWAY COMPANY’S APPALLING SEAFARER EXPLOITATION
-
SHIPPING COMPANIES’ LIFELINE TO MYANMAR JUNTA DEMONSTRATES DISDAIN FOR HUMAN RIGHTS
-
ITF CONGRESS 2024: MARRAKECH
-
P&O FERRIES and FNV Havens extend current CBA by 6 months
-
HES International signs Memorandum of Agreement with the International Transport Workers’ Federation (ITF)