Skip to main content

STAKING BIJ HP VENLO

18 februari 2025

logo fnv 

TROTS EN VOLHARDING

SAAMHORIGHEID EN RECHTVAARDIGHEID

 

Beste leden,

Wat een dag! Een dag die wij nooit meer zullen vergeten. De eerste staking ever bij HP Venlo.

En wat een sfeer. Geweldig, vandaar de woorden ‘ Trots, volharding, saamhorigheid en rechtvaardigheid’.

Ondanks de kou en zonder de warme koffie besloten jullie toch, zonder twijfel, dat er nu doorgepakt moet worden. Geen weg meer terug, STAKEN!

We strijden voor een rechtvaardige kwestie, namelijk ‘ koopkrachtbehoud’. En ja, we moeten nog een achterstand inlopen omdat er per 1 januari 2023 6% koopkrachtverlies is opgetreden. In 2023 werd dat nog gecompenseerd door die eenmalige bruto uitkering, maar dat zit nu niet meer in het salaris. Dus die hebben wij nog te goed. En ja, wij hebben gevoel bij het bedrijf vandaar dat wij hebben aangegeven dat die 6% over de periode 2025 en 2026 wordt ingehaald. Dus niet alles in ene keer.

En om niet ieder jaar te maken te krijgen met dit soort discussies en desnoods gevechten willen wij een CAO met de automatisme om de koopkracht zeker te stellen. Dat is de APC. Dat betekent dus gewoon per 1 januari van ieder jaar de koopkracht zeker stellen en per 1 februari 2027 willen wij 3% koopkrachtverbetering. Dus koopkrachtverbetering pas in het derde jaar van de CAO-afspraak en de rest is koopkrachtbehoud. En dan nog hebben wij gevoel bij het bedrijf en zeggen wij dat als de kosten voor koopkrachtbehoud in 2025,2026 en 2027 hoger zijn dan 8% dan leveren wij het meerdere in op de 3% koopkrachtverbetering van 1 februari 2027.

En wat zegt de directeur dan over de telefoon? “ Als jullie blijven vasthouden aan jullie eisen dan gaat HP hier niet mee akkoord en dan gaat het bedrijf maar naar de kloten”, aldus de directeur.

Dat is natuurlijk een belachelijke reactie en is typisch een reactie van een directeur die zijn zin niet krijgt. De directeur vindt namelijk dat jullie niet zelf mogen bepalen wat jullie okay vinden, dat moeten anderen maar doen die juridisch onder de Beroepsgoederenvervoer over de weg-cao vallen. Dat zijn jullie dus niet. Jullie willen dit zelf regelen en niet afhankelijk zijn van een sector waar het merendeel bestaan uit buitenlandse kentekenplaten waar chauffeurs vanuit het buitenland als loonslaven worden behandeld.

GEEN AKKOORD DAN WOENSDAG 19 FEBRUARI WEER PLAT VANAF 07.30 VOOR 24 UUR!

Met strijdbare groet,

Niek Stam – bestuurder FNV Havens                     

Afbeelding van WhatsApp op 2025 02 17 om 11.23.47 2d3363e9 Afbeelding van WhatsApp op 2025 02 17 om 11.23.48 6be70ae3