Skip to main content

Sociaal overleg Rotterdamse containeroverslag mislukt

07 november 2015

Het overleg in de Rotterdamse haven over een sociaal akkoord voor het verwachte verlies van banen in de containeroverslag is mislukt. Bedrijven, bonden en het Havenbedrijf Rotterdam (HbR) zijn vrijdag zonder een nieuwe afspraak uit elkaar gegaan.

De vakbonden FNV Havens en CNV Vakmensen gaan volgende week hun achterban raadplegen. FNV-bestuurder Niek Stam noemt de gesprekken 'totaal mislukt'. Hij zei vrijdag in een toelichting te verwachten dat de bonden 'de druk zullen opvoeren'. HbR verwacht echter dat bedrijven en bonden op korte termijn het overleg hervatten.

 

Cruciaal voor de haven

Het overleg van vrijdag, dat werd voorgezeten door directievoorzitter Allard Castelein van HbR, werd als cruciaal gezien voor de arbeidsverhoudingen in de haven van de Maasstad. Eventuele arbeidsonrust kan de concurrentiepositie van de containersector aantasten.

In een reactie zegt het Havenbedrijf het stopzetten van het overleg en het uitblijven van een akkoord 'te betreuren'. De beheerder van de Rotterdamse haven noemt het overleg van de afgelopen maanden nog 'constructief', maar Stam van FNV Havens meent dat de bedrijven in de containeroverslag niet onderhandelen. 'Sinds het begin van het overleg in juni dit jaar zijn we niets opgeschoten.'

 

Oplossing hard nodig

De onderhandelingen moeten een oplossing bieden voor de verwachte flinke daling van de werkgelegenheid in de containeroverslag, waarin momenteel circa 4000 mensen werken. Op de Tweede Maasvlakte zijn twee nieuwe containerterminals gekomen, die door hun hoge automatiseringsgraad slechts de helft van het personeel nodig hebben van wat er nu nodig is op een terminal.

Deze nieuwe terminals trekken lading weg bij de bestaande terminals (van ECT en een van APMT), waardoor de totale werkgelegenheid zal afnemen. De mate waarin is afhankelijk van de toekomstige groei in de overslag. Het somberste scenario gaat uit van circa 700 minder banen vanaf 2017.

 

Struikelblok

De grootste obstakels in het overleg zijn een door de vakbonden geëiste baangarantie voor vast personeel en een uitbreiding van de seniorenregeling. De bonden willen dat er in ieder geval tot 2022 geen gedwongen ontslagen vallen, eventueel uit te breiden tot 2024 als het meezit met de groei van de overslag.

De bedrijven, waarvan ECT, APM Terminals en RWG de grootste zijn, en HbR noemen de eis van de baangarantie 'niet van deze tijd'. Verder stellen zij dat er met andere maatregelen en de al bestaande werkzekerheidsgaranties bij bedrijven (tot 2017/2019) geen sprake zal zijn van boventalligheid.

De eisen van de vakbonden kosten in totaal €50 mln tot €80 mln. Volgens de bonden moet HbR hier voor opdraaien. 'Het Havenbedrijf heeft de Tweede Maasvlakte laten aanleggen. De werknemers hebben dit niet gewild', aldus bestuurder Albert van Damme van CNV Vakmensen. Volgens de bonden heeft HbR geld genoeg om dit te betalen. 'Maar het Havenbedrijf doet geen enkele toezegging', aldus Stam.

HbR en de bedrijven geven in een reactie aan wel een fonds te willen opzetten voor de financiering van maatregelen. Voor de bonden is deze toezegging echter te vaag.

 

Door: Pieter Lalkens

 

Bron: Fd.nl