Skip to main content

Partijen in Rotterdams havenconflict gaan nog één keer om de tafel

01 december 2015

De bonden FNV en CNV en de werkgevers in de containersector gaan nog één keer om tafel om een harde confrontatie te voorkomen. Dit is maandagavond door de bonden bekend gemaakt. Ook het Havenbedrijf Rotterdam (HbR) doet mee: directeur Allard Castelein is voorzitter van het overleg.

De twee bonden stelden maandag een 'voorultimatum' aan de containerterminals op de Maasvlakte, waarin werd geëist dat zij 'integraal' akkoord zouden gaan met de eisen van de bonden, waaronder een baangarantie voor negen jaar. Deze eisen zijn afgewezen door de terminals.

 

Weggelopen

Ook aan het HbR werd een ultimatum gesteld. De bonden eisen daarin dat de havenbeheerder voor een negenjarige periode elk jaar een bedrag van €6,2 mln in een fonds stort. Uit dat fonds moeten de maatregelen worden gefinancierd die overtolligheid van personeel in de containersector moet voorkomen.

Tegelijkertijd is vanuit HbR en de werkgevers het signaal gekomen dat zij nog een keer met de bonden willen praten over een oplossing voor het arbeidsconflict. De werkgevers — de overslagbedrijven ECT, APMT en RWG — zijn van mening dat de bonden uit het eerdere overleg zijn weggelopen en niet goed hebben geluisterd naar hun voorstellen.

 

Nieuwsgierig

'Juridisch gezien kunnen wij niet anders dan ingaan op het verzoek tot overleg', aldus FNV maandagavond in een verklaring. 'Maar wij zijn natuurlijk ook nieuwsgierig wat ze dan nog te bieden hebben. Als het niets of onvoldoende is dan zijn wij gauw klaar.' En verder: 'Het wordt overigens de hoogste tijd dat het Havenbedrijf Rotterdam niet alleen met mooie woorden aan tafel komt.'

'De onderhandelingsdelegatie van vakbonden zal contact opnemen met het HbR en de werkgevers om snel tot een datumafspraak te komen', aldus de FNV. 'Doch uiterlijk voor 9 december aanstaande moet er gesproken zijn.'

 

Acties

Ondertussen gaat het voorbereiden van acties door. Eerder gaven zij de bonden al aan om in december en januari drie dagen acties te willen voeren. De eerste acties zouden rond 10 december moeten beginnen.

De vakbonden hebben maandag van HbR verder financiële compensatie geëist voor de inkomstendaling door ledenverlies. De eis is maandag direct afgewezen. 'Daar kunnen we natuurlijk niet in meegaan, want het ledental van de vakbonden is niet onze verantwoordelijkheid', aldus de woordvoerder in een verklaring.

 

Loonsom

Volgens de bonden neemt de werkgelegenheid in de containersector af. Dat leidt tot een daling van het aantal leden van de vakbonden en beperking van de loonsom. Die daling van de loonsom grijpt rechtstreeks in op de inkomsten van de bonden, omdat werkgevers nu 0,3% van de loonsom afdragen aan de bonden.

De daling van de werkgelegenheid is in de visie van de bonden een rechtstreeks gevolg van het beleid van HbR om nieuwe containerterminals op de Tweede Maasvlakte toe staan. Deze grotendeels geautomatiseerde terminals hebben veel minder mensen nodig dan de oudere terminals die op de Maasvlakte staan. Daar komt bij dat zij lading zullen weghalen bij de bestaande terminals. In het somberste scenario leidt dit tot een verlies van 700 banen.

 

Compenseren

Volgens FNV-bestuurder Niek Stam compenseert HbR de rederijen om de haven van Rotterdam aan te (blijven) doen. Sinds de financiële crisis krijgen de rederijen een korting van jaarlijks €9 mln op de tarieven. 'Dan is het normaal om ons ook te compenseren.'

FNV eist 5 eurocent per overgeslagen container ter compensatie van de financiële schade die de bond lijdt. De overslag bedraagt per jaar ongeveer 7,5 mln containers, wat dus neerkomt op een totale compensatie van €450.000.

Dat is voor beide bonden samen. CNV Vakmensen eist namelijk 20% van wat met FNV overeen wordt gekomen. De bonden noemen in hun eis geen einddatum voor de compensatie.

 

Door: Pieter Lalkens

 

Bron: Fd.nl