Skip to main content

Tussenbericht delegatie FNV Havens over Sociaal Overleg Containersector

21 oktober 2015

Kleine kans dat er een subsidie-aanvraag komt vanuit de Containersector

Op 4 en 10 september 2015 hebben we de werkgevers en het havenbedrijf gesproken over werkzekerheid in de containersector. De aandacht van werkgevers ging vooral uit naar een subsidie-aanvraag die de sector op uiterlijk 15 september a.s. zou kunnen doen bij minister Asscher, in de vorm van een zogeheten sectorplan. Ze hebben sinds half juni keihard aan een sectorplan gewerkt. Helaas waren ze vergeten daar de bonden bij te betrekken, die wel nodig zijn om ├╝berhaupt een aanvraag in te kunnen dienen. Het gevolg was dat er eind augustus een concept-sectorplan lag waar de bonden nauwelijks iets van hun visie in herkenden. Dit hebben we op 4 september duidelijk gemaakt.

 

Tussen 4 en 8 september heeft FNV Havens het concept-sectorplan onder handen genomen volgens de lijnen die we in de CONTAINERKRANT (heb je die al gelezen?) uiteen hebben gezet.
We hebben toegevoegd dat havenwerkers met een vast contract BINNEN de containersector aan het werk moeten blijven, tenzij ze de sector met een verbeterde senioren fit regeling kunnen verlaten. Op vrijwillige basis kunnen werknemers zich aanmelden voor begeleiding naar werk buiten de sector.
We hebben toegevoegd dat we havenwerkers met een tijdelijk contract ook graag voor de sector behouden (omzetten van tijdelijk contract in vast contract), maar hen pas die zekerheid kan worden geboden als we voor de mensen met een vast contract een goede oplossing hebben. Overigens is het nog maar de vraag of de werkgevers werknemers een contract voor onbepaalde tijd gaan geven gezien de onzekerheid in de containermarkt. Het liefst willen de werkgevers 50% vaste contracten en de andere 50% invullen met contracten voor bepaalde tijd met verschillende looptijden. Zonder de vakbond kun je het wel schudden. Ons ABC model garandeert in ieder geval dat als het werk er is dat je een vast contract dient te krijgen in de containersector.
We hebben toegevoegd dat werkgevers in de sector niet aan cherry picking mogen doen. Dat ze bijvoorbeeld wel willen profiteren van verbeterde senioren fit regelingen, maar niet willen meewerken aan collegiale in- en uitleen.
En last but not least: we hebben onszelf, de vakbonden, aan het sectorplan toegevoegd. Als we maatregelen nemen om werkzekerheid te garanderen, dan willen we ook volwaardig meepraten en meebeslissen over de uitvoering daarvan. Ook hebben wij vandaag nog een belangrijk punt toegevoegd om havenwerkers aan het werk te houden. De Home-terminal van ECT wordt teruggegeven aan het Havenbedrijf Rotterdam. Wij hebben vandaag gezegd dat het werk op deze terminal gedaan moet blijven worden door bestaande havenwerkers. Wie ook straks de terminal gaat huren.

 

Dit weekend komt wordt ons een nieuwe versie van het sectorplan toegestuurd. Maandagochtend beslissen we of het zin heeft om daar maandagavond verder over te praten. Wij zijn hier niet positief over.
Als we het gepresenteerde sectorplan niet goed is, dan komt er geen overeenstemming  over het sectorplan. Wij onderhandelen dan wel gewoon verder over de uitwerking van maatregelen waarmee we werkzekerheid voor havenwerkers kunnen organiseren (de bekende 8 punten, zie Containerkrant). Dan maar zonder subsidie van Asscher; de werkgevers hadden ook in 2013 en in 2014 al gehoor kunnen geven aan onze oproep om een sectorplan in te dienen.
Op 1 november a.s. moet er een convenant liggen met een totaalplan voor het voorkomen van ontslagen in de sector, met daaronder de handtekeningen van alle werkgevers. Als die missie niet slaagt, hebben we herrie in de haven.