OVERLEG MET WERKGEVERS en HbR: KLEIN BEETJE VOORUITGANG
Op 16 maart jl. heeft het tweede overleg met werkgevers en HbR plaatsgevonden over de werkgelegenheidsproblematiek die de komende jaren op de containersector afkomt. Aan de orde waren: afspraken over de interne baan en de inschatting van werkgevers met betrekking tot de werkgelegenheidsontwikkeling.
INTERNE BAAN
Op 4 maart jl. werden wij verrast door een persbericht dat namens HbR en de bedrijven was verspreid. Het bericht ging over "afspraken" die gemaakt zouden zijn over de interne baan (waarover in de toekomst uitwisseling van containers tussen de terminals op Maasvlakte 1 en 2 moet plaatsvinden). Het werk zou volgens die afspraken "de komende jaren" gedaan worden door werknemers van APMTR, ECT en Kramer. Het zat de bonden dwars dat kennelijk reeds afspraken gemaakt zijn, terwijl afspraken over de interne baan deel zouden uitmaken van het overleg tussen werkgevers en de bonden over sociale oplossingen voor het verlies aan banen als gevolg van automatisering en overcapaciteit in de containersector.
Gelukkig bleek dat de afspraken nog niet op papier staan, en dat er dus nog ruimte is om ze verder uit te werken op een manier waar ook de bonden zich in kunnen vinden:
1. De interne baan hoeft niet uitsluitend werk te bieden aan werknemers van de genoemde bedrijven maar mogelijk ook aan werknemers van andere bedrijven in de containersector;
2. Het werk moet gedaan worden onder een haven-cao en
3. Als er ooit sprake van zou zijn om het transport tussen de terminals te automatiseren, kan dat alleen als alle betrokken partijen (dus inclusief de vakbonden) daar mee instemmen.
De bonden hebben er op aangedrongen vanaf nu betrokken te worden bij het verdere overleg waarin de afspraken worden uitgewerkt. Binnenkort horen we of werkgevers die betrokkenheid van bonden ook belangrijk vinden.
VERWACHTINGEN VAN WERKGEVERS
Werkgevers hebben het adviesbureau Berenschot ingeschakeld om namens hen ook een prognose te kunnen maken van het verlies aan banen door automatisering en het verschuiven van ladingpakketten. De ins en outs van die berekeningen konden volgen werkgevers niet met ons gedeeld worden, maar de conclusie was dat wanneer het volume aan containers in Rotterdam niet zou toenemen, door de meest waarschijnlijk geachte verschuiving van ladingpakketten naar geautomatiseerde terminals 450 FTE zouden verdwijnen. Neemt het volume wel toe, dan wordt dat aantal lager.
De bonden hebben becijferd dat zonder volumegroei bij een best waarschijnlijk "schuifscenario" meer dan 800 banen verloren gaan. Daar zit dus licht tussen. In de komende week gaan Berenschot en de bonden om de tafel om te kijken of de voorspellingen met gelijke aannamen meer met elkaar overeenkomen. Dan neemt Berenschot in de berekeningen ook de inhuur mee. Bovendien hebben werkgevers toegezegd alsnog de personeelsaantallen per 01.01.2015 door te geven aan de bonden, wat ze bij de vorige bijeenkomst al hadden beloofd.
Vervolgafspraken
Op 26 maart a.s. praten we verder met werkgevers. Er wordt nu ook gezocht naar een eerste overleg over de oplossingen (30,31 maart of 1 april). De vakbonden hebben aangegeven dat half april de oplossingen bekend moeten zijn.
Met solidaire groet,
Onderhandelingsdelegatie FNV Havens en CNV Vakmensen