Skip to main content

Periodiek vakbondsoverleg Hutchison Ports Delta II

11 juli 2024

logo fnv

 

Beste leden,

Op initiatief van FNV Havens heeft op woensdag 10 juli 2024 periodiek vakbondsoverleg plaatsgevonden tussen Hutchison Ports Delta II, FNV Havens en CNV Vakmensen. Hieronder de hoofdpunten van het overleg.

Knipperlichtbeleid van Hutchison Ports Delta II
Delta II heeft aan FNV Havens voorgesteld om de regeling van koopdagen, die tot 31 augustus 2024 loopt, in te trekken. De aanleiding voor dit voorstel is het toegenomen volume, waardoor Delta II een tekort aan personeel ondervindt in de operatie. FNV Havens heeft aangegeven dat het knipperlichtbeleid van Delta II moeilijk te volgen is, laat staan dat dit beleid aanvaardbaar is.

In maart heeft de werkgever zelf voorgesteld om, wegens een laag volume, de mogelijkheid te verlengen dat medewerkers koopdagen kunnen kopen tot en met augustus 2024. FNV Havens heeft hiermee ingestemd. Nu, drie maanden later, wil de werkgever deze regeling intrekken. Hiermee kunnen wij niet akkoord gaan. Wij hanteren de gemaakte afspraak tot eind augustus, aangezien mensen zich hierop hebben ingesteld.

Markt- en volume-ontwikkeling
Het eerste halfjaar van 2024 heeft Delta II te kampen gehad met lage volumes, vooral in de maanden januari en februari. Nu heeft Delta II te maken met een piek. Delta II krijgt volume van Maasvlakte II. Zij zitten vol en hebben onderhoud aan de kades, hierdoor is er bij hen een beperkte opslagcapaciteit ontstaan.

De markt ontwikkelt zich onvoorspelbaar. Delta II ziet dat bepaalde diensten meer doen en bepaalde diensten iets minder. Over de linie resulteert dit in meer volume. Tevens heeft het bedrijf ook twee extra tijdelijke diensten aangenomen, Hapag en CMA. Delta II benoemt dat er geen aankondiging is geweest wat er in de markt gaat gebeuren, maar over de laatste 13 weken is er een enorme stijging van het werkaanbod. Wat je nu hoort is dat de kerstdrukte naar voren is gehaald in verband met omvaren. Men ziet veel verstoringen in de hele keten. Het is niet te voorspellen hoe dit zich ontwikkelt.
Volgend jaar komen er wijzigingen in de samenwerkingen die er zijn. De alliantie tussen MSC en Maersk valt uit elkaar en Hapag gaat samen verder met Maersk. Door deze verschuivingen is het effect op de markt lastig te gronden.

Verlenging van tijdelijke contracten
Gezien het toegenomen werkaanbod en de mate waarin behoefte is aan overwerk, is FNV Havens van mening dat werknemers met een tijdelijk contract een concreet perspectief moeten krijgen op een vast dienstverband bij Delta II. Het is onaanvaardbaar dat zij aan het lijntje worden gehouden en een uitzichtloze verlenging van hun contract tegemoet zien, terwijl Delta II een beroep op hen doet om langer te blijven in verband met het toegenomen volume. En mocht Delta II de komende periode meer werknemers nodig hebben en overwegen nieuwe tijdelijke werknemers aan te trekken, dan gaat de poort dicht! Wat ons betreft komen er geen nieuwe tijdelijke contracten zolang de huidige tijdelijke contracten niet zijn omgezet naar vaste dienstverbanden.

OMEGA: Status update
Het Omega-project heeft aandacht. Er lijkt schot in de zaak te komen. Het huidige scenario is dat TIL aandeel neemt in Delta II, met een joint venture van 50% - 50%. Dit betekent mogelijk een aparte organisatie met twee aandeelhouders. Er wordt nog steeds gewerkt aan de business case: een update van het ontwerp, de kosten en de haalbaarheid. Discussies over technische invullingen zijn gaande. De tijdlijn wordt opnieuw bekeken.

De gevolgen voor werknemers zijn nog niet helemaal helder. Voor nu lijkt het te gaan om een aparte entiteit met eigen werknemers en een eigen cao.

Online Toolbox
De werkgever heeft ons verzekerd dat het volgen van een online toolbox op een zelfgekozen moment mag worden uitgevoerd. Geen enkele werknemer wordt verplicht om dit in eigen tijd te doen.

Schade-beleid
FNV Havens heeft signalen ontvangen dat wanneer een werknemer schade veroorzaakt, deze een gesprek krijgt met zijn shiftleader en met de operationele manager. Voorheen werden dergelijke gesprekken alleen met de shiftleader gevoerd. Gezien de toegenomen schademeldingen heeft de operationele manager echter te kennen gegeven dat hij gesprekken voert met de betrokken werknemers, enkel om te achterhalen hoe deze schade is veroorzaakt en hoe deze in de toekomst voorkomen kan worden.

Cao-onderhandelingen in aantocht
Tijdens dit overleg hebben we ook stilgestaan bij het cao-traject. Er zijn een aantal data geprikt voor de maanden november en december. FNV Havens heeft de wens uitgesproken om voor 1 januari 2025 een onderhandelingsresultaat te bereiken. In het najaar van 2024 zal FNV Havens ledenvergaderingen organiseren ter voorbereiding op het cao-overleg. Wij zullen tijdig de data kenbaar maken en jullie hiervoor uitnodigen.

Rest ons jullie een fijne vakantie te wensen.

Met vriendelijke groet,

Roel Heijliger, Dennis van Looijen, Sander Coenders, Pim Brand en Asmae Hajjari