Fd: Prijs voor arbeidsrust
Ruim drie jaar na de officiële opening van de Tweede Maasvlakte zijn de bedenkers en bouwers van dit project immaterieel beloond. Deze week werd hun de Agema Prijs uitgereikt, de vijfjaarlijkse prijs voor een prestigieus waterbouwkundig werk van Nederlandse origine.
Hoe zal Niek Stam de toekenning van de prijs hebben ervaren? De FNV-bestuurder met het hart op de tong is immers in een harde strijd verwikkeld op de Tweede Maasvlakte. De komst van twee containerterminals op dit nieuwe stuk land zet de arbeidsverhoudingen in deze belangrijke havensector op scherp. Doordat de nieuwe terminals in hoge mate geautomatiseerd zijn, neemt vanaf 2017 de werkgelegenheid waarschijnlijk met enkele honderden banen af.
Arbeidsonrust
Na maanden van overleg over oplossingen voor de verwachte boventalligheid zijn de gesprekken vorige week stopgezet. Stam en zijn CNV-collega Van Damme hebben de pest in over de voorstellen van de werkgevers. De druk opvoeren is in hun ogen onvermijdelijk. Deze week voegden ze de daad bij het woord: in december en januari komen er acties.
Het is de tweede keer in het jonge bestaan van de Tweede Maasvlakte dat er arbeidsonrust heerst. Eerder dit jaar vocht Stam een robbertje met Ronald Lugthart, de baas van RWG, een van de nieuwe terminals. Er moesten enkele etentjes in het Rotterdamse restaurant Asian Glories aan te pas komen om beide heren nader tot elkaar te brengen in een fundamenteel cao-geschil.
Schermutselingen
Voor het oplossen van het nieuwe conflict zijn waarschijnlijk veel meer etentjes nodig. Niet alleen is het aantal partijen veel groter, de meningsverschillen zijn ook nog eens talrijker. En het wantrouwen over ieders werkelijke bedoelingen is groot.
De werkgevers mogen dan verdeeld zijn over de oplossingen, ze zijn verenigd in hun vermoeden dat Stam stiekem een cao voor de hele sector wil afdwingen, terwijl er nu aparte bedrijfscao's zijn. Ook zien ze niets in de langdurige baangarantie (tot 2024) die de bonden eisen. De bonden op hun beurt vinden dat het aanbod van de werkgevers te veel ontsnappingsmogelijkheden biedt.
Hoewel menigeen de schermutselingen ziet als het gebruikelijke onderhandelingsspel, is dit conflict een lakmoesproef voor de betrokken partijen, inclusief het regisserende Havenbedrijf Rotterdam. Is de haven in staat om ondanks de onderlinge verschillen tot een gezamenlijke oplossing te komen?
Bon appétit
Het zou een doorbraak zijn. Een die noodzakelijk is, want een luxepositie heeft Rotterdam niet. De nieuwe terminals kampen met opstartproblemen en de groei van de containeroverslag valt dit jaar flink tegen. Prikacties en arbeidsonrust zouden een slecht signaal zijn.
Dus op naar Asian Glories. En misschien helpt een nieuwe prijs, een voor het bewaren van arbeidsrust op de Tweede Maasvlakte.
Brond: Fd.nl (13-11-2015)
Laatste nieuws
-
Uit solidariteit met bemanning hebben dokwerkers lossingswerkzaamheden schip neergelegd.
-
Dokwerkers ADM mogen staken voor verwaarloosde scheepsbemanning
-
Dokwerkers ADM mogen staken voor verwaarloosde scheepsbemanning
-
Kersverse uitspraak in de reeks over solidariteitsacties in de Rotterdamse haven
-
SEAFARER FREE AFTER 12 YEARS
-
P&O BOSS’ MISLEADING WAGES CLAIM AN ATTEMPT TO SPIN AWAY COMPANY’S APPALLING SEAFARER EXPLOITATION
-
SHIPPING COMPANIES’ LIFELINE TO MYANMAR JUNTA DEMONSTRATES DISDAIN FOR HUMAN RIGHTS
-
ITF CONGRESS 2024: MARRAKECH
-
P&O FERRIES and FNV Havens extend current CBA by 6 months
-
HES International signs Memorandum of Agreement with the International Transport Workers’ Federation (ITF)